Saturday, March 30, 2013

...Putih-putih Melati...

Siapa bilang aku seperti dia
Siapa bilang aku cintai dia
Sesungguhnya aku tak benar-benar cinta
Kerna kau tak seputih melati

Kalau ada hitam pasti ada putih
Jika hati mu kelam tak mungkin bersih
Tak usah kau lanjutkan tuk berbagi kasih
Kerna kau tak seperti melati

Putih-putih melati
Merah-merah delima
Siapa yang baik hati
Pasti ku terima

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@



Assalamualaikum w.r.t...
Tibe-tibe sronok plak layan lagu ni. Mula2 dengar memang xpaham makne dye. Bile dgr betol2 baru paham maknenye...memang susah nak cari org yang seputih melati.

Pe yang di kata melati??Adakah putih itu adalah org yg berkulit putih??
Ok. Jom tgk makne ayat ni...

"Kalau ada hitam pasti ada putih
 Jika hatimu kelam tak mungkin bersih"

Putih melati adalah terletak pada hati bukan pada paras rupa. Kalo kotor kelam la hati 2 (lagu ni cakap ek hehe...). Macam dalam citer Adam Hawa. Bak kata Adam tasbih putih seumpama seputih hati Adam pada Hawa.

So, bukan senang utk mencari seseorg yg mempunyai hati yg putih. Hati xdapat dilihat tp kalo operate pn mne de hati yg putih. Hati still color merah. Itu adalah pada zahirnya. Sebagai seorg pompuan, mcm mne nk mencari seorg lelaki yg mempunyai hati seputih melati???xkan nk operate tgk hati dye, waduh!!susah la gitu...Kita dilahirkan sebagai seorg insan yg mempunyai kelebihan dimana kite boleh melihat dan menilai baik dan buruk seseorg. Especially utk mencari pasangan hidup sebagai seorg pemimpin dalam sebuah keluarga.

Dialah pemimpin saye...
Suami adalah seorg pemimpin dlam sebuah keluarga. Jika bagus pemimpin itu, maka baguslah family itu. Bagus mcm mne 2?? Biarlah keluarga yg dimana bahagia hingga ke jannah. Dalam islam pn de garis panduan nk cari pasangan.

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a., ia berkata: Rasulullah bersabda:

“Wanita dinikahi karena empat perkara; karena hartanya, karena kedudukannya/ keturunannya, karena kecantikannya dan keranan agamanya. Maka, pilihlah yang baik agamanya niscaya engkau beruntung.”

Bagi saya utk melihat seorg lelaki yg baik agama nye dan bagus pimpinannya adalah melalui solatnya. Seandainya dia pernah menjadi imam sudah cukup bagus utk seorg lelaki menjadi pemimpin. Tapi kalu die xpernah menjadi imam dalam solat tetapi ingin belajar itu juga adalah lebih baik kerana dia telah belajar utk menjadi yg lebih baik. Manusia boleh berubah seandainya diberi peluang. Berilah peluang kepada insan2 yg memerlukan...=) 

Selain itu, keserasian pn penting juga utk mencari pasangan yang sepadan. Tapi sekeras-keras hati pompuan lame2 lembut juga. Memang lumrah lah pompuan akan cepat menerima seorg lelaki. Samaada cinta atau kesian tu lain citer la hehe...

Laki yang baik utk pompuan yg baik...
Tidak dinafikan lah ayat ni. Kadang2 tgk cter drama laki baik2 mcm cter Sehangat Asmara, tgk adi putra baik je kite pn nak laki macam tu. Itu drama ek..org yang buat. Tapi jalan cter kite Allah yg rancang. Sesungguhnya perancangan Allah itu adalah yg terbaik. Mybe kadang2 cter 2 same mcm jalan cter kite. 

Doa senjata org mukmin...
Berdoa lah byk2 utk Allah. Memang jodoh pertemuan itu di tgn Allah, tapi kita kene berusaha juga utk mendapatkannya. Antara usaha nya berdoalah pada Allah. Sesungguhnya Allah sahaja yg mengetahui segala-galanya....
wassalam


0 comments:

Post a Comment